9/30/2008

Save the best for the blog...






Soms zijn creatieve trajecten zo uitzonderlijk inspirerend, dat het je geen ene moer kan schelen of het uiteindelijk tot drukwerk, website of campagne komt of niet. Het proces alleen al was voor de volle 100% de moeite waard. Van deze creatieve ontwikkeling hadden we echter maar wat graag het meesterstukje op de plank gehad. Want hoe vaak krijg je de kans om levensgrote kunstwerken te maken van huis-, tuin- en klusmaterialen en daar dan mooie tekstueel ritmische miniaturen bij te schrijven, bijeengebracht in een even bont als gedurfd kleurrijk pallet van vorm en typografie... eerder dit jaar hadden wij, samen met Arti'Sjok Ontwerpwerk en beeldend kunstenaar Rob Plattel dit bijzondere genoegen. We deden het voor PGZ Retail, onderdeel van marktleider in het ontwikkelen van schapconcepten en bouwmarkt materialen PGZ International. Goed, het blijft dus onder ons, maar ook een beetje voor de blog...

(Vrijwel) Zonder begeleidend schrijven...






Als bureau van de inhoud, van relevantie en rake statements valt het ons best zwaar, maar we zullen bovenstaande beelden voor zich laten spreken. Een beeldende bloemlezing van wat communicatieprojecten dat we in de afgelopen periode hebben gerealiseerd. Okay. Dit moet lukken. Daar gaan we. De beeldende bloemlezing. Zonder begeleidend schrijven dus. Want een beeld zegt meer dan... yeah right. Dat dacht je. Zonder woorden geen verbeelding. En zonder verbeelding geen interpretatie. En zonder interpretatie geen betekenis... Wacht! We dwalen af. Mea culpa. Plaatjes kijken dus. Dat was het. Niets meer, niets minder. Advertenties, online en instore acties, virale campagnes, bijzondere incentives... Goed, kijk zelf maar. Voor toelichting zijn we altijd te bereiken. Via mail, telefonisch, per post, et cetera...

[Kroon Oil, Ankerpoort, Rabomakelaars i.o. Puntkomma CC; Specsavers en Mastercard i.s.m. Pluspoint] 
  

Was het maar elke dag mappendag...

Mappendag. Het is de vrees van iedere junior creatief. En voor vele bureaus een uitgelezen kans sans gêne rond te snuffelen in de creatieve hersenspinsels van de nieuwe garde. Het juk dat de toekomst van ons vak heet. Of welk ander slachtbankpropositie door de zittende creatief directeuren  over de tot dan toe onbedorven jonge honden-zieltjes wordt uitgestort. 
Mappendag. Daar hangt, kortom, een zweem van onheil overheen. Dat kun je als zichzelf respecterend bureau niet aan beginnen - dat is immers al te makkelijk zo je ideetjes bijeen te inspireren... En als jonge hond, nog boordevol dromen van creatieve mijlpalen in de onstuimige en absoluut te utopisch voorgestelde jaren die komen gaan, waag je je toch niet aan dergelijke mentale en mogelijk ook fysieke martelgangen... Nee, mappendag is not done. En toch doen we het. Allemaal. Op grote schaal. Omdat het met mappendag precies zo is als met ons vak dat we zo prachtig passend reclame noemen. We houden van clichés. Om maar met een dijk van een cliché binnen te vallen. En we houden van herhaling. Zelfs steeds weer met iets nieuws op de proppen komen is een vorm van herhaling. En wij creatieven gaan daar prat op. Serieus door de bank genomen is het ook functioneel, dat mappendag-fenomeen. Iedere creatief moet toch een map op de plank hebben liggen om zo nu en dan eens van z'n stoflaag te ontdoen zodat deze met veel verve gepresenteerd en verdedigd mag worden. Aan vakgenoten, buurmannen, schoonouders, maar ook en bovenal relaties, klanten en klanten die nog geen klant zijn, maar dat bij het openslaan van de map nog niet weten. En koud na de overdondering van de met veel verbaal geweld over het voetlicht gebrachte rationale (lees: uitleg) van de creatief in kwestie tekenen voor een jaarcontract. En dan kan er weer een mappendag worden georganiseerd, want d'r moet weer een blik creatieven opengetrokken worden. Mappendag. Het maakt, kortom het cirkeltje rond. En komt bij herhaling ook als bittere noodzaak om de hoek kijken. Creatief wil werken bij bureau: mappendag. Bureau wil nieuwe account binnenslepen: daar is de map weer. En eenmaal binnen zijn, om de workload te blijven managen, extra creatieven nodig: dus organiseer je als bureau een mappendag. Zo is het in ons vak eigenlijk elke dag mappendag. Niks mis mee dus. En wel zo makkelijk. Wat hebben wij creatieven toch een makkelijk vak. Het past allemaal in een mapje. We zullen daarom in een van de komende blogs ook eens ons eigen mapje opendoen...

Net zo makkelijk, tv-campagne Halfords



Halfords heeft een nieuwe positionering: 'net zo makkelijk'. De bijbehorende campagne laat er - hoe kan het ook anders - geen twijfel over bestaan. Je kunt moeilijk doen om met je fiets, scooter, of auto op weg te gaan, of meteen naar Halfords gaan. Net zo makkelijk. In deze commercial wordt de schitterende pop-art cartoon-stijl die we inmiddels ook kennen van de instore- en huis-aan-huis communicatie gebruikt om de boodschap met een passende sfeer over het voetlicht te brengen. En het blijft een mooi stukje retailcommunicatie, dus we eindigen met een mooie actie...

Helaas, omdat het uploaden van de film even niet lukt, hierbij de link (klik of copy-paste):

http://www.creatie.nl/creatie/select/expression/26977.do

[i.s.m. Pluspoint]

9/29/2008

Arbeidsmarktcommunicatie Fockert Electro



Hoe werf je binnen en buiten de regio technische en commerciële specialisten, die niet alleen het vak in de vingers hebben, maar er ook nog eens echt voor willen gaan om samen met het team de verder groei van het internationaal opererende bedrijf te realiseren? Fockert Electro en Fockert Glasvezeltechniek, ieder toonaangevend in hun markt, hadden moeite met het bereiken van geschikt personeel. Een simpele, maar zeer doeltreffende oplossing bleek intensief regionaal adverteren, vanuit heldere, prikkelende thema's. Geen dikke verhalen of dure campagnes. Maar kleine, op het eerste gezicht simpele advertenties. Maar met een dikke, impactvolle knipoog. En het werkt. Dat wil zeggen, de headlines deden het werk. En zorgden voor meer aanmeldingen dan ooit op hun wervingscampagnes.
[i.s.m. Arti'Sjok Ontwerpwerk]

Samen kunnen we het doen... Ecostroom-campagne 2007



2007 kreeg de ecotrend letterlijk vorm. Mede door de grootschalige Ecostroom-campagne die we deels bij en deels i.s.m. met Het Stormt in Rotterdam ontwikkelden voor ENECO Energie. De claim was helder; "Samen kunnen we het doen, ieder huis groen". En in de loop van het jaar kwamen daar varianten bij als "Samen kunnen we het doen, ieder bedrijf groen." en "Samen kunnen we het doen, heel Rotterdam groen." en "Samen kunnen we het doen, ieder gezin groen." Voor die laatstgenoemde campagne werd tevens een barterdeal gesloten met een bekende bakfietsenmerk. Hierboven de bijbehorende uiting. En via de volgende link de tv-commercial die in opdracht van en in samenwerking met Het Stormt werd gemaakt:

http://www.youtube.com/watch?v=wgp2v_H9QY

Bekijk daar ook de tag-on met de bakfietsenactie en het hangen van een mega-doek op het gebouw aan de Willemswerf te Rotterdam...

['toch eens snel die upload laten fiksen door de blogger-techneuten...]