9/30/2008

Was het maar elke dag mappendag...

Mappendag. Het is de vrees van iedere junior creatief. En voor vele bureaus een uitgelezen kans sans gêne rond te snuffelen in de creatieve hersenspinsels van de nieuwe garde. Het juk dat de toekomst van ons vak heet. Of welk ander slachtbankpropositie door de zittende creatief directeuren  over de tot dan toe onbedorven jonge honden-zieltjes wordt uitgestort. 
Mappendag. Daar hangt, kortom, een zweem van onheil overheen. Dat kun je als zichzelf respecterend bureau niet aan beginnen - dat is immers al te makkelijk zo je ideetjes bijeen te inspireren... En als jonge hond, nog boordevol dromen van creatieve mijlpalen in de onstuimige en absoluut te utopisch voorgestelde jaren die komen gaan, waag je je toch niet aan dergelijke mentale en mogelijk ook fysieke martelgangen... Nee, mappendag is not done. En toch doen we het. Allemaal. Op grote schaal. Omdat het met mappendag precies zo is als met ons vak dat we zo prachtig passend reclame noemen. We houden van clichés. Om maar met een dijk van een cliché binnen te vallen. En we houden van herhaling. Zelfs steeds weer met iets nieuws op de proppen komen is een vorm van herhaling. En wij creatieven gaan daar prat op. Serieus door de bank genomen is het ook functioneel, dat mappendag-fenomeen. Iedere creatief moet toch een map op de plank hebben liggen om zo nu en dan eens van z'n stoflaag te ontdoen zodat deze met veel verve gepresenteerd en verdedigd mag worden. Aan vakgenoten, buurmannen, schoonouders, maar ook en bovenal relaties, klanten en klanten die nog geen klant zijn, maar dat bij het openslaan van de map nog niet weten. En koud na de overdondering van de met veel verbaal geweld over het voetlicht gebrachte rationale (lees: uitleg) van de creatief in kwestie tekenen voor een jaarcontract. En dan kan er weer een mappendag worden georganiseerd, want d'r moet weer een blik creatieven opengetrokken worden. Mappendag. Het maakt, kortom het cirkeltje rond. En komt bij herhaling ook als bittere noodzaak om de hoek kijken. Creatief wil werken bij bureau: mappendag. Bureau wil nieuwe account binnenslepen: daar is de map weer. En eenmaal binnen zijn, om de workload te blijven managen, extra creatieven nodig: dus organiseer je als bureau een mappendag. Zo is het in ons vak eigenlijk elke dag mappendag. Niks mis mee dus. En wel zo makkelijk. Wat hebben wij creatieven toch een makkelijk vak. Het past allemaal in een mapje. We zullen daarom in een van de komende blogs ook eens ons eigen mapje opendoen...